Maaike – De betrokkenheid verhogen door de interactie te verhogen

Wat weet je over de relatie tussen betrokkenheid en interactie?

Is de volgende uitspraak waar of niet waar?

Volgens Moore (1989), een onderzoeker die zich richt op interactie, kun je interactie niet meten in mijlen of minuten, maar is het de psychologische afstand die iemand ervaart ten opzichte van de ander, de leraar, de medeleerling of de inhoud van de les. Er zijn 3 soorten interactie die inherent zijn aan effectieve online training of les en de betrokkenheid van de deelnemers vergroot:

  1. Leerling x leraar interactie
  2. Leerling x leerling interactie
  3. Leerling x inhoud interactie

Welke interactie is het belangrijkste voor de leerling zijn motivatie en betrokkenheid?

Wat denk jij?

Benieuwd naar hoe je de interactie tijdens je online les kan verhogen?
Hier zijn enkele tips and tricks, zowel voor één-op-één lessen als voor lessen in groep.

Leerling-leraar interactie

  • Wees jezelf bewust van jouw voorbeeldfunctie
  • Investeer in een positief leerklimaat
  • Stimuleer sociale interactie
  • Zorg voor vertrouwen en veiligheid
  • Geef aandacht aan de individuele leerling (in een groep)
  • Maak de leerling zichtbaar

Leerling-leerling interactie

  • Varieer in werkvormen
  • Laat leerlingen samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken
  • Gebruik ijsbrekers
    • Kleur zoeken
    • 2 waarheden en 1 leugen
    • Vragenwiel
    • Thumbs up – thumbs down
    • Voor meer voorbeelden klik op deze link

Leerling-inhoud interactie

  • Creëer authentieke en realistische opdrachten
  • Bied gestructureerde discussies met duidelijke richtvragen aan
  • Gebruik quizzen
  • Gebruik quotes
  • Instructional design is belangrijk
  • 1 beeld zegt meer dan 1000 woorden…
  •  

Tijdens het synchroon startmoment kwamen enkele van deze voorbeelden aan bod. Heb je zelf goede voorbeelden of tips die je graag met de collega’s wil delen, post ze dan op de Padlet hieronder.