Rekening houden met culturele verschillen

Rekening houden met culturele verschillen

Via de webcam breng je als online leraar soms leerlingen van over de hele wereld virtueel ‘bij je thuis’, maar omgekeerd is dit ook zo. Twee (of meer) culturele achtergronden verbinden zich via de online les.

Wat betekent het concreet om rekening te houden met culturele verschillen?

Gedragsindicatoren:

  • De leraar maakt zich vertrouwd met de cultuur van de leerling(en) tijdens de online les(sen).
  • De leraar biedt de leerling(en) kansen om hun eigen culturele identiteit te verwoorden.
  • De leraar respecteert openlijk de culturele verschillen van de leerling(en).
  • De leraar vraagt aan de leerling(en) waar ze wonen (bv. hun locatie aangeven op een geografische kaart tijdens de inleidende les).
  • Indien nodig, houdt de leraar rekening met verschillen in tijdzones.

In welk onderwijsniveau geef je online les?

Klik op één van de drie onderwijsniveaus en kijk mee hoe een collega rekening houdt met culturele verschillen tijdens de online les (meerdere video's bekijken mag natuurlijk ook!). Geef vervolgens feedback op het lesfragment dat je bekeken hebt.

Wanneer je online lesgeeft, gebeurd het (af en toe) wel eens dat er zich een technisch probleem voordoet. Maar geen paniek! De meeste d-teachers weten zich wel te redden. Bekijk het onderstaande lesfragment van collega Karen en houd de bovenstaande gedragsindicatoren in je achterhoofd om vervolgens een niveau toe te wijzen.

In de onderstaande video zie je een fragment uit de les van collega Karen. In deze try-out les wil ze de leerling beter leren kennen en gaat ze ook dieper in op de culturele verschillen (en gelijkenissen) tussen haar en haar leerling. Welke feedback zou jij Karen geven m.b.t. de competentie “Rekening houden met de culturele verschillen”? Houd de bovenstaande gedragsindicatoren in je achterhoofd tijdens het kijken.

In de onderstaande video zie je een fragment uit de les van collega Kim. In deze try-out les wil ze de leerling beter leren kennen en gaat ze ook dieper in op de culturele verschillen (en gelijkenissen) tussen haar en haar leerling.

Welke feedback zou jij Kim geven m.b.t. de competentie “Rekening houden met de culturele verschillen”? Houd de bovenstaande gedragsindicatoren in je achterhoofd tijdens het kijken.

In de onderstaande video zie je een fragment uit de les van collega Eva. Taal is een belangrijk onderdeel van cultuur. Daarnaast is een dialect net zo ingewikkeld en rijk als een standaardtaal. Nergens ter wereld hoor je zoveel talige variatie als in Vlaanderen! Redenen genoeg dus om hier zoals Eva tijdens jouw (taal)lessen eventjes bij stil te gaan.

Welke feedback zou jij Eva geven m.b.t. de competentie “Rekening houden met de culturele verschillen”? Houd de bovenstaande gedragsindicatoren in je achterhoofd tijdens het kijken.

Klik hieronder op het onderwijsniveau dat je gekozen heb en bekijk ook de feedback van je collega's uit hetzelfde onderwijsniveau

Had je dezelfde niveaukeuze? Wat is hun feedback naar de leraar toe? Komt dit overeen met wat jij voorstelde of lees je enkele nieuwe ideeën?

Wist je dat ...

Steffi tips heeft gebundeld om tijdens je lessen meer rekening te houden met culturele verschillen tussen jou en de leerling(en)? Bekijk snel dit document, en misschien schenkt Steffi je wel de gouden tip!

Persoonlijk actieplan

Open je persoonlijk actieplan_sociale rol in MS Teams en ga naar week 3 – De sociale rol. Scrol naar de competentie 'Rekening houden met culturele verschillen' en noteer welke video('s) je hebt bekeken en op welke manier jij in jouw (try-out)les (meer) aandacht zal schenken aan de culturele achtergrond van jou en je leerling(en)? Welke tip(s) neem je mee uit het document van Steffi?