Creëren van een leerling-leraar relatie
Als synchrone online leraar ben je dan misschien wel fysiek vaak ver verwijderd van jouw leerling(en), toch voelt het niet altijd zo aan. Elke les maak je tijd vrij om je leerling(en) beter te leren kennen en investeer je in het bouwen van een authentieke en positieve relatie met je leerling(en).
Maar hoe doe je dit concreet?
Gedragsindicatoren:
In onderstaand filmpje geeft Steffi, Pedagogisch Adviseur, acht tips mee over hoe je de relatie tussen de leraar en de leerling(en) kan versterken. Kijk je mee?
Naast ijsbrekers, zijn (bewegings)tussendoortjes (zeker voor jongere kinderen) een ideale manier om op een speelse manier een band op te bouwen met je leerling(en).
Nood aan wat inspiratie? Kijk dan snel even mee naar onderstaande lesfragmenten van collega’s:
Collega Tawny gebruikt Gynzy voor een bewegingstussendoortje.
Collega Wietse kijkt als tussendoortje samen met zijn leerling naar een stukje van Karrewiet, het Vlaams jeugdjournaal. Op die manier brengt hij tegelijk ook een stukje actualiteit en cultuur in de online les.
Collega Laura gaat tijdens een tussendoortje in haar les op zoek naar gelijkenissen tussen haar en haar leerling.
Open je persoonlijk actieplan_sociale rol in MS Teams en ga naar week 3 – De sociale rol. Scrol naar de competentie Creëren van een leerling-leraar relatie’. Noteer welke tip(s) jij uit het filmpje van Steffi wil toepassen in je (try-out) les om de relatie met de leerling te versterken. En welk tussendoortje van de collega's inspireerde jou?